Hvorfor bytte fra et tradisjonelt system for reservasjon av pulter og rom til en plattform som forbedrer arbeidshverdagen?

Med overgangen til mer fjernarbeid og økt fokus på balansen mellom arbeid og fritid, forventer ansatte nå fleksible, moderne og brukervennlige arbeidsplasser som støtter ulike arbeidsmetoder.
For å møte disse behovene og øke tilfredshet og produktivitet, må organisasjoner tilpasse strategi og teknologi på arbeidsplassen, og se utover tradisjonelle verktøy som reservasjonssystemer for skrivebord og rom. Dette innebærer å integrere løsninger for kommunikasjon, samarbeid og generell velvære blant ansatte.
I denne bloggen forklarer vi hva en plattform som forbedrer arbeidshverdagen er, hvordan den brukes av organisasjoner, og hvorfor du bør vurdere å bytte fra et reservasjonssystem for skrivebord og rom til en slik plattform.
Hva er en applikasjon som forbedrer arbeidshverdagen?
En applikasjon som forbedrer arbeidshverdagen er en digital plattform designet for å forbedre den generelle opplevelsen blant ansatte og besøkende når de skal navigere i kontormiljøet. Applikasjonen strømlinjeformer ulike aspekter ved ansattes hverdag ved å knytte sammen flere relaterte egenskaper, funksjoner og prosesser på ett sted. Den lar de ansatte planlegge dagen på kontoret effektivt. Den fungerer også som et sentralt nav for ledere innen fasiliteter, IT og HR, slik at de kan få innsikt og analyser om kontorbruk og de ansattes adferd.
Hva er forskjellen mellom en plattform som forbedrer arbeidshverdagen og et reservasjonssystem for skrivebord eller rom?
Systemer for reservasjon av skrivebord og rom er hovedsakelig designet for å holde oversikt over og reservere skrivebord, møterom og andre kontorfasiliteter. De viktigste funksjonene inkluderer visning av tilgjengelighet i sanntid, mulighet for brukerne til å reservere skrivebord og rom, samt administrasjon av reservasjonene. Selv om de kan integreres med kalendere og kommunikasjonsverktøy, er de stort sett begrenset til å håndtere reservasjoner.
Noen slike reservasjonsapper kan gi enkle analyser av plassutnyttelse, men de mangler ofte omfattende datainnhenting og analyser.
I motsetning til dette kan en plattform som forbedrer arbeidshverdagen samle og behandle data fra hele arbeidsplassen, inkludert tredjepartsverktøy, for å gi en helhetlig oversikt over arbeidsplassutnyttelsen. Denne omfattende datainnsamlingen gjør det mulig for plattformene å levere tidsbesparende løsninger som betydelig forbedrer medarbeideropplevelsen. De tilbyr også mange konfigurasjonsmuligheter.

Hvorfor har organisasjonene nå blitt opptatt av applikasjoner som effektiviserer ansattes hverdag?
I en nyere undersøke som Ricoh utførte med Centre for Economic Research svarte en tredjedel av de ansatte at jobben har hindre som hemmer produktiviteten. 70 % oppga at de mangler teknologien for sømløst samarbeid. De ansatte trenger en arbeidsplass som kan tilpasses for å gjøre en god jobb. Organisasjonene har imidlertid ofte vanskeligheter med å oppfylle slike forventninger, noe som fører til mistrivsel og stor gjennomtrekk.

70 % av de ansatte svarte at de mangler teknologien for sømløst samarbeid*

Blant ansatte som vurderer å slutte i jobben i løpet av de neste 12 månedene svarte 1 av 3 at de ville revurdert det dersom de hadde bedre fleksible arbeidsordninger.
* Ricoh Europes 2024-forskning om mestring på arbeidsplassen
Det neste som må gjøres?
Les vår Plattform som forbedrer arbeidshverdagen-kjøperveiledning for å finne ut mer og få nyttig innsikt til å velge riktig løsning for organisasjonen din.


Lisa Topliss
Director Digital Workplace, Ricoh Europe