Arbeidstakere sakker akterut i bedriftenes kappløp mot digitalisering
05.10.2017

Arbeidstakere sakker akterut i bedriftenes kappløp mot digitalisering

Mer enn to tredjedeler av arbeidstakerne ønsker mer opplæring i digital teknologi fra arbeidsgiverne sine.
Ricoh Norge, Oslo, 5. oktober 2017 – Europeiske arbeidstakere ønsker å ta i bruk mer innovativ teknologi på arbeidsplassen, men innrømmer at de mangler ferdighetene de trenger for å gjøre det på en effektiv måte. Dette viser en studie bestilt av Ricoh Europa.
Nesten 40% av de over 3 600 arbeidstakerne som deltok i undersøkelsen mente at manglende ferdigheter hindrer dem i å dra nytte av ny teknologi som introduseres på arbeidsplassen. 67% ønsker en sterkere satsning på opplæring fra arbeidsgivers side, mens bare 27% synes bedriften bruker tilstrekkelig med ressurser på dette.
Javier Diez-Aguirre, Visepresident for bedriftsmarkedsføring i Ricoh Europa sier at: «Det snakkes en hel del i Europa om digital dyktiggjøring av arbeidsstyrken og hvilken innvirkning det vil ha på produktiviteten. Mens kunstig intelligens og automatisering vil forandre måten vi jobber på, vil mangelfull opplæring redusere utbyttet av investeringene drastisk. Hvem som skal bruke teknologien må tas med i vurderingen når bedriften skal investere i ny teknologi. Det hjelper lite at infrastrukturen er på plass hvis ikke bedriften oppmuntrer de ansatte til å tilegne seg de rette ferdighetene.»
Det sier mye at hele 34% rapporterer at de ikke føler seg i stand til utnytte selv de vanligste program- og maskinvarene som Microsoft Office, kopimaskiner og PCer og langt mindre teknologi med komplekse automasjonsprosesser
I tillegg er det bekymringer rundt det økende generasjonsgapet. 70% er enige i at yngre arbeidstakere er bedre rustet til å jobbe med nye typer teknologi. Dette resulterer i at 33% av arbeidstakere bekymrer seg for at de snart vil miste jobben.
Diez-Aguirre legger til at: «Til tross for overskrifter om at vi kommer til å bli erstattet av roboter, ser Europas arbeidsstyrke på teknologi som noe som vil øke verdien på jobben de gjør, heller enn at den vi erstatte dem. Likevel vil ikke forbedring av arbeidstakeres selvtillit i bruken av teknologi løse alt. Overgangen til en digital arbeidsplass krever nye typer kompetanse og må dekke en rekke ulike behov. Å få med arbeidsstyrken på laget er avgjørende.»

|Om Ricoh|

Ricoh styrker digitale arbeidsplasser ved å bruke innovative teknologier og tjenester som gjør det mulig for enkeltpersoner å jobbe smartere fra hvor som helst.

Med kunnskap og organisatoriske evner opparbeidet gjennom sin 85-årige historie, er Ricoh en ledende leverandør av digitale tjenester, informasjonsadministrasjon og utskriftsløsninger designet for å støtte digital transformasjon og optimalisere forretningsytelsen.

Ricoh Group har hovedkontor i Tokyo og har store virksomheter over hele verden, og produktene og tjenestene deres når nå kunder i omtrent 200 land og regioner. I regnskapsåret som ble avsluttet mars 2022, hadde Ricoh Group et verdensomspennende salg på 1758 milliarder yen (ca. 14,5 milliarder USD).

For mer informasjon, vennligst besøk www.ricoh-europe.com

empty© 2022 RICOH COMPANY, LTD. Alle rettigheter forbeholdt. Alle refererte produktnavn er varemerker for deres respektive selskaper.

Mediekontakt:

Ricoh Europe PLC

Jack Gibson

E-post: media@ricoh-europe.com

Hjemmeside: www.ricoh-europe.com