Mellomste barn-syndromet
Mellommarkedet i Europa opplever hindringer for vekst
Siden statsstøtte som oftest gis til små bedrifter, og store selskaper gjerne anses som store nok til å klare seg selv, kan de mellomstore bedriftene ofte bli oversett. Dette er en vesentlig ulempe for mellommarkedet når det gjelder å overvinne nye og eksisterende hindringer.
Studien «Middle Child Syndrome», utført av Coleman Parkes Research og sponset av Ricoh Europe, viser at mellomstore bedrifter i Europa potensielt går glipp av 433 milliarder euro (364 millioner pund) hvert år som følge av barrierer som hindrer vekst.
Undersøkelsen ble gjennomført i juli 2016 og bestod av 1 650 respondenter fra Storbritannia, Irland, Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, Nederland, Belgia, Luxembourg, Sverige, Finland, Norge, Danmark, Polen, Portugal, Østerrike, Ungarn, Sveits, Russland og Tyrkia.
Mellomstore bedrifter med store planer
Mellommarkedet i Europa har en tydelig og omfattende drivkraft der 38 % av bedriftene planlegger å selge aksjer til offentligheten i nær fremtid. Ytterligere 21 % akter enten å kjøpe opp eller fusjonere med et annet selskap innen kort tid.
Skape det riktige landskapet for vekst i mellommarkedet
67 % av mellomstore bedrifter sliter med å konkurrere med nye aktører på markedet og store selskaper.
For å skape en sterkere europeisk økonomi, må staten og långivere prioritere å samarbeide med mellommarkedet for å fremme vekst og innovasjon.