Ricoh eService

Ricoh eService

Vanlige spørsmål

Vanlige spørsmål

Klikk på en kategorilenke for å vise alle relevante spørsmål.

Rekvisitabestillinger

Kan jeg endre leveringsadressen når jeg bestiller rekvisita?

Standard leveringsadresse for rekvisitabestilling er hovedkontoadressen vi har registrert for maskinen.  Du kan endre leveringsadressen, men det er bare adresselinje 2 og 3 som kan endres. Gjør du det, lagres den som ny standard leveringsadresse for denne maskinen i eService. Hvis du endrer leveringsadressen og senere ber om adresseendring for denne maskinen i Mine produkter eller under opprettelse av en serviceforespørsel, og denne endringen godkjennes, blir ikke leveringsadressen oppdatert.

Hvordan sender jeg inn en rekvisitabestilling?

Logg inn på eService-nettsiden og klikk på lenken «Send inn en rekvisitaordre» på startsiden. Velg deretter produktet du vil legge inn bestilling for, fra listen over registrerte produkter, og følg instruksjonene på skjermen. Ordre-bekreftelsesnummeret vises. Vær oppmerksom på at når ordren er sendt, er det vanligvis ikke mulig å avbryte eller endre den.

Hvordan sporer jeg en rekvisitabestilling?

Logg inn på eService-nettsiden og klikk på lenken «Mine produkter» på startsiden. Fra listen «Velg produkt» velger du produktet som rekvisitaordren ble sendt inn for. Klikk på serienummeret, og gå deretter til «Rekvisitaordre»-delen. Klikk på lenken «Spor ordre» for det aktuelle ordrenummeret for å se status for ordren på transportselskapets nettside.  Vær oppmerksom på at sporing kun er tilgjengelig etter at pakken er sendt.

Måleravlesning

Hvordan sender jeg inn samle-måleravlesninger ved å laste opp filen?

Hvis denne funksjonen er aktivert for ditt land, må du også være registrert bruker på eService-nettstedet før du kan laste opp en fil med gruppetelleverksavlesninger. For at du skal kunne laste opp en fil med gruppetelleverksavlesninger i eService, må alternativet for å motta påminnelse om telleverksavlesning på e-post være valgt for maskinen. Klikk på lenken for gruppetelleverksavlesning i e-postmeldingen med forespørselen/påminnelsen, eller klikk på lenken «gruppetelleverksavlesning» på hjemmesiden. Fortsett å følge navigasjonsveiledningen og meldingene.  

Hvordan leser jeg av telleverket?

Du kan finne ut hvordan man foretar en måleravlesning ved å gå til https://kb.gsd.ricoh.com, velge en modell og skrive «Meter Readings» i søkefeltet. Følg lenken «How to display or print the counter».  Hvis du fremdeles har problemer med å finne tellerne på maskinen din, kan du få mer informasjon hos din lokale kundeservice. Du kan kontakte din lokale kundeservice via e-post ved å bruke alternativet «Kontakt oss».

Hvordan sender jeg inn en måleravlesning?

Logg inn på eService-nettsiden og klikk på lenken «Måleravlesning» på startsiden. Du kan velge alle produkter ved å krysse av for «Velg» like over listen, eller du kan velge produkt for produkt ved å merke serienummeret og krysse av i boksen for «Velg» for det valgte serienummeret. Klikk deretter på «Velg produkt» og følg instruksjonene. Fortsett å følge veiledningen og instruksjonene.

Min konto

Hvordan endrer jeg kontodetaljene mine og innstillinger for e-postbekreftelse?

Hvis du vil endre kontodetaljene dine, kan du logge inn på eService-nettsiden og klikke på lenken «Min konto» øverst på siden. Klikk på «Rediger min konto»-knappen, oppdater en eller flere av de redigerbare detaljene og preferansene, og klikk deretter på «Oppdater»-knappen.

Er det mulig å endre navn og tittel i Min konto?

Ja, det er mulig å endre navn og tittel i forbindelse med navnebytte eller stavefeil. Vennligst ikke bruk denne funksjonen til andre formål.

Innloggingsopplysninger

Hvorfor kan jeg ikke logge inn?

Hvis enten ditt brukernavn eller passord er skrevet inn feil, kan du ikke logge inn på eService-nettsiden. Vær oppmerksom på at passordet skiller mellom små og store bokstaver.

Hvordan endrer jeg passord?

Hvis du vil endre passordet ditt, logger du inn på eService-nettsiden og klikker på «Min konto»-knappen. Klikk deretter på lenken «Endre passord». Fyll inn både ditt nåværende og nye passord og klikk på «Oppdater». Du vil nå se en bekreftelse på at passordet er blitt endret.

Hva gjør jeg hvis jeg glemmer passordet?

Hvis du har glemt passordet ditt, klikker du på lenken «Glemt passord» på eService-startsiden. Tast inn brukernavnet ditt og svar deretter på 2 sikkerhetsspørsmål.  
Hvis sikkerhetsspørsmålene besvares korrekt, blir et nytt passord sendt til den registrerte e-postadressen.  
Når du har logget inn, kan du endre passordet under «Min profil».

Hva gjør jeg hvis jeg glemmer bruker-ID-en?

Hvis du har glemt brukernavnet ditt, klikker du på «Glemt brukernavn»-lenken på eService-startsiden. Du blir bedt om å fylle inn fornavn, etternavn og e-postadressen du registrerte deg med.  
Hvis informasjonen fylles inn korrekt, blir brukernavnet ditt sendt til den registrerte e-postadressen.

Serviceforespørsel

Hvordan avbestiller jeg en serviceforespørsel?

Vennligst ring vår lokale kundeservice på det aktuelle nummeret hvis du vil avbryte en serviceforespørsel: 
Ricoh Østerrike: +43 (0) 5 74 264 6000 
Ricoh Belgia: +32 (0)2 5582600 
Ricoh Danmark: +45 43666940 
Ricoh Finland: 0203 83888 
Ricoh Frankrike: 0 892 012012  
Ricoh Tyskland: +49 (0) 511 6742 4000  
Ricoh Ungarn: +36 23 806 800 
Ricoh Irland: 1890202900 
Ricoh Italia: 848000994 - 8 
Ricoh Luxembourg: 335887 
Ricoh Nederland: +31 (0)73 645 1333 
Ricoh Norge: +47 22587800 
Ricoh Polen: 801 399 007 
Ricoh Portugal: 808203002 
Ricoh Sør-Afrika: 27117235444 
Ricoh Spania: 902.700.000 
Ricoh Sverige: 020-734734 
Ricoh Sveits: 0844 802 002 
Ricoh Storbritannia: 0330 123 0311 
Ricoh Tyrkia: +90 212 370 96 00

Kan jeg endre serviceadressen når jeg oppretter en serviceforespørsel?

Det er mulig å endre serviceadressen når du oppretter en serviceforespørsel.  Du kan velge om denne endringen skal være permanent eller midlertidig og bare brukes for denne serviceforespørselen. Hvis du angir at adresseendringen skal være permanent, brukes adressen for denne serviceforespørselen, og Ricoh får melding om endringen. Forespørsler om permanente adresseendringer må godkjennes av Ricoh. Først når dette er gjort, vil installasjonsadressen som vises som standardadresse for serviceforespørsel i eService, oppdateres permanent. Hvis det finnes andre enheter som er tilknyttet denne kontoen/lokasjonen, endres adressen for dem alle.

Hvordan sender jeg inn en serviceforespørsel?

Logg inn på eService-nettsiden og klikk på lenken «Serviceforespørsel» på startsiden. Velg deretter produktet du vil legge inn bestilling for, fra listen over registrerte produkter, og følg instruksjonene på skjermen. I denne fasen kan du forsøke å løse problemet ved å bruke lenken «Kunnskapsbase».

Kan jeg oppdatere en serviceforespørsel etter at den er sendt inn?

Ja, du kan oppdatere en åpen serviceforespørsel hvis det ikke allerede er tildelt en servicetekniker.   
Hvis du forsøker å opprette en ny serviceforespørsel hvor det allerede finnes en åpen serviceforespørsel, vil det vises en melding med lenke til den eksisterende forespørselen.  
Klikk på lenken. Hvis det er mulig å oppdatere den eksisterende serviceforespørselen, vil du se en «Oppdater»-knapp som du kan trykke på for å legge til mer informasjon. Ricoh vil motta en melding med den oppdaterte informasjonen.

Hvordan sporer jeg serviceforespørselen?

Logg inn på eService-nettsiden og klikk på lenken «Mine produkter» på startsiden. Fra listen «Velg produkt» velger du produktet som serviceforespørselen ble sendt inn for. Klikk på serienummeret, og gå deretter til «Serviceforespørsel»-delen.  Hvis du scroller ned på den aktuelle serviceforespørselen, vil du se alle aktiviteter som er satt i gang med utgangspunkt i forespørselen, samt nåværende status. 
For en reparasjon hos kunde vil du for eksempel kunne se følgende statuser: 
«Venter» - Forespørselen er registrert og skal videresendes til en tekniker 
«Tildelt» - En tekniker har fått tildelt oppdraget 
«Reise» - Tekniker er på vei 
«Hos kunde» - En tekniker er på stedet

Registrere produkt

Hvordan registrerer jeg flere produkter på samme lokasjon?

Du kan registrere flere produkter på samme lokasjon ved å registrere ett produkt og følge anvisningene for å registrere andre produkter på samme lokasjon. Som standard velges alle identifiserte serienumre, men du kan velge bort produktene du ikke vil registrere ennå.  
 
Som standard er den tildelte reserve-e-postadressen og preferansene for påminnelse om telleverksavlesning de samme som på det første produktet du registrerer. Du kan redigere reserve-e-postadressen, preferansene for påminnelse om telleverksavlesning og egendefinert navn for et produkt i denne listen. Alternativt kan du redigere dem senere i «Mine produkter».   
 
Registrering av flere produkter på samme lokasjon gjennomgår vår godkjenningsprosess og blir vanligvis registrert på eService-kontoen din i løpet av 2 arbeidsdager.

Hva er vitsen med "Egendefinert navn"?

Når du registrerer et produkt, kan du gi produktet et egendefinert navn. Det kan være et hvilket som helst navn som gjør det enkelt for deg å kjenne igjen produktet, f.eks. "Fargeskriver 1. etasje".

Hvordan registrerer jeg flere produkter?

Du må vite både produktets serienummer og postnummeret til stedet der produktet befinner seg. Serienummeret finner du på et klistremerke foran på maskinen.  
 
Når du har logget inn, klikker du på lenken «Registrer en ny maskin» på startsiden og følger instruksjonene. Hvis enten serienummeret eller postnummeret er tastet inn feil eller en melding vises, kan du ikke fortsette. Du vil da bli bedt om å kontakte din lokale kundeservice for mer informasjon.

Hvordan registrerer jeg flere produkter?

Hvis du har 10 eller flere produkter som skal registreres på eService-nettsiden, må du sende en e-post til kundeservice i ditt land. Ta med informasjon om brukernavnet som produktene skal registreres til, og enten kontonummeret eller en liste over serienumre. Du finner e-postadresser til de forskjellige kundesentrene nedenfor: 
Ricoh Østerrike: kundendienst@ricoh.at 
Ricoh Belgia: eservices@ricoh.be 
Ricoh Danmark: order@ricoh.dk 
Ricoh Finland: service@ricoh.fi 
Ricoh Frankrike: demande.internet@ricoh.fr 
Ricoh Tyskland: eService@service.ricoh.de 
Ricoh Ungarn: szerviz@ricoh.hu 
Ricoh Irland: eservice@ricoh.ie 
Ricoh Italia: supporto.eservice@ricoh.it 
Ricoh Luxembourg: support@ricoh.lu 
Ricoh Nederland: customer.control@ricoh.nl 
Ricoh Norge: kundesenter@ricoh.no 
Ricoh Polen: service@ricoh.pl 
Ricoh Portugal: eservice@ricoh.pt 
Ricoh Sør-Afrika: eservice@ricoh.co.za 
Ricoh Spania: cac@ricoh.es 
Ricoh Sverige: kundservice@ricoh.se 
Ricoh Sveits: servicedesk_eservice@ricoh.ch 
Ricoh Storbritannia: eservice@ricoh.co.uk 
Ricoh Tyrkia: servis@ricoh.com.tr

Hurtigsøk

Hvordan bruker jeg hurtigsøk?

Alternativet «Hurtigsøk» kan bare brukes på startsiden når du er innlogget i programmet. Du kan søke med tre elementer:  
  1. Serienummer: Angi et fullstendig produktserienummer og klikk på «Søk». Serienummeret må allerede være registrert i eService-kontoen din. Deretter videresendes du til siden «Mine produkter» for dette serienummeret. Fra «Mine produkter» kan du se tidligere serviceforespørsler, rekvisitabestillinger, telleverksavlesninger og opprette en ny serviceforespørsel, rekvisitabestilling eller angi avlesninger for det valgte serienummeret.  
  2. Serviceforspørsel: Velg «Serviceforespørsel» i rullegardinmenyen, angi et fullstendig serviceforespørselsnummer og klikk på «Søk». Du kan bare søke på serviceforespørsler for serienumre som allerede er registrert i eService-kontoen din. Detaljene for serviceforespørselen vises, og du kan opprette en ny serviceforespørsel.  
  3. Rekvisitabestilling: Velg «Rekvisitabestilling» i rullegardinmenyen, angi et fullstendig rekvisitabestillingsnummer og klikk på «Søk». Du kan bare søke på rekvisitabestillinger for serienumre som allerede er registrert i eService-kontoen din. Detaljene for rekvisitabestillingen vises, og du kan opprette en ny bestilling.

Mine produkter

Hvordan fjerner/sletter jeg et produkt som er registrert på meg?

Du kan fjerne ett eller flere produkter fra profilen din ved å velge alternativet «Slett produkt(er)» i «Mine produkter» og krysse av i avmerkingsboksen for det produktet du ønsker å slette. Du kan velge alle produktene som vises på gjeldende side, men vær oppmerksom på at om du har registrert flere enn 10 produkter og ønsker å velge bort produkter på andre sider, må du gå til de relevante sidene og velge ønskede produkter der.  Når du har slettet et produkt, vil ikke produktet og produkthistorikken lenger vises i profilen din. Du vil ikke lenger motta påminnelser om måleravlesing for det produktet.   
 
Hvis du sletter en maskin fra eService-kontoen din, betyr ikke det at du har slettet produktet fra en kontrakt eller fakturering. 

Hvordan endrer jeg adressen for en maskin?

 
Du kan sende inn en forespørsel om å endre adressen der maskinen befinner seg. Du blir bedt om å oppgi årsaken til endringen, og når Ricoh har mottatt denne forespørselen, må endringen godkjennes. Først når dette er gjort, vil adressen i eService oppdateres permanent. Hvis det finnes andre enheter som er tilknyttet denne kontoen/lokasjonen, endres adressen for dem alle.