OneRicoh Portal
A man wearing glasses and a white shirt is holding a tablet, looking at it thoughtfully. The background features a blurred, modern office setting with digital icons symbolizing tools, packages, and connectivity. The "one Ricoh" logo is prominently displayed, with the word "one" in a red speech bubble and "Ricoh" in black text.

OneRicoh-portalen

Den enkle måten å administrere Ricoh-enheter, tonerrekvisita og service på.

Oversikt

Administrer Ricoh-enhetene dine med OneRicoh

OneRicoh er den mest praktiske måten å administrere Ricoh-enhetene dine på nett. Du kan følge med på bruken, sende inn måleravlesninger, bestille tonerrekvisita og sende inn serviceforespørsler innenfor den inkluderte avtalen.

eService er nå en del av OneRicoh. Hvis du tidligere var kunde hos eService og ennå ikke har flyttet over til OneRicoh, kan du fortsatt gjøre det. Bare logg inn, så ber vi deg om å oppdatere passordet ditt. Når du gjør dette, aktiverer du OneRicoh-kontoen din. Hvis du er en ny kunde, kan du alternativt registrere deg for OneRicoh.

A laptop with the Ricoh logo on the screen. The screen shows a login page for the Ricoh Portal. A group of people are working together in the background.  In the foreground, there are several Ricoh multifunction printers.  The image is surrounded by red circles that transmit the idea of connection between the One Ricoh Portal and the Ricoh devices.

Dette kan du gjøre i OneRicoh-portalen

Icon of a line graph showing a trend

Registrere og spore bruken

Registrer enhetene dine og få innsikt i bruken av hele maskinparken.

Icon of a meter reading

Send inn måleravlesninger

Hold oversikt over forbruket ditt og sørg for nøyaktig fakturering ved å legge inn avlesninger av enkeltmålinger eller samlede målinger.

Icon of a caution sign

Opprett en servicehendelse

Opprett en kundestøttehenvendelse som teamet vårt kan ta seg av.

Icon of a teardrop with stripes

Bestill toner og forbruksvarer

Be om toner og forbruksmateriell innenfor rammen av den inkluderte avtalen*.

*Hvis du vil kjøpe forbruksvarer som toner og papir, samt et bredt utvalg av IT-produkter fra tredjeparter utenom den eksisterende Ricoh-avtalen, kan du gå inn på Ricoh eShop.

Vanlige spørsmål

Hvorfor OneRicoh?

Hvordan gjør OneRicoh-portalen det enklere å administrere utstyret?

OneRicoh er en omfattende nettportal som er utviklet for å effektivisere administrasjonen av Ricoh-enheter, tonerrekvisita og service. Her kan du følge med på bruken av hele maskinparken, sende inn måleravlesninger for å sikre nøyaktig fakturering, bestille tonerrekvisita innenfor den inkluderte avtalen, rapportere hendelser og sende inn serviceforespørsler på ett og samme sted. Ved å sentralisere disse funksjonene forenkler OneRicoh enhetsadministrasjonen betydelig, noe som sparer tid og forbedrer effektiviteten for bedrifter som bruker Ricoh-produkter.


Hvilke fordeler skaper OneRicoh for virksomheter med flere Ricoh-enheter?

OneRicoh gir betydelige fordeler hvis dere har flere Ricoh-enheter. Da får dere et enhetlig grensesnitt for overvåking og kontroll av alle registrerte enheter, noe som gjør det enkelt å spore bruksmønstre og behovet for forbruksmateriell i hele maskinparken. Denne sentraliserte administrasjonen bidrar til å optimalisere ressursallokeringen, reduserer nedetid gjennom proaktivt vedlikehold og effektiviserer de administrative oppgavene. Muligheten til å sende inn samlede måleravlesninger og administrere serviceforespørsler for flere enheter på ett og samme sted bidrar dessuten til økt driftseffektivitet og kostnadseffektivitet.

Bestillinger av forbruksmateriell

Kan jeg endre leveringsadressen når jeg bestiller forbruksvarer?

Maskinens primære registrerte adresse er standard leveringsadresse når dere bestiller forbruksmateriell. Leveringsadressen kan endres, men det er bare adresselinje 2 og 3 som kan redigeres. Når dere gjør dette, vil den oppdaterte adressen bli maskinens nye standard leveringsadresse. Hvis dere endrer leveringsadressen eller ber om en adresseendring for denne maskinen i «Mine produkter», eller under serviceforespørsler, vil ikke leveringsadressen bli oppdatert.

Hvordan bestiller jeg forbruksmateriell?

Logg inn på OneRicoh-portalen og klikk på «Send inn bestilling av forbruksmateriell». Deretter velger dere produktet dere ønsker å bestille fra listen over registrerte produkter, og følger instruksjonene på skjermen. Ordrebekreftelsesnummeret vises deretter. Vær oppmerksom på at når bestillingen er lagt inn, er det vanligvis ikke mulig å kansellere eller endre den. 

Hvordan sporer jeg bestillingen av forbruksvarer?

Logg inn på OneRicoh-portalen og klikk på «Mine produkter». Velg produktet du har bestilt i listen «Velg produkt», klikk på serienummeret, og gå deretter til delen «Forbruksvarer». Klikk på koblingen «Spor ordre» for det aktuelle ordrenummeret for å se ordrestatusen på budfirmaets nettsted. 

Vær oppmerksom på at sporing kun er mulig når bestillingen er sendt.

Måleravlesning

Hvordan sender jeg inn samlede måleravlesninger som filopplasting?

Først må du sjekke om denne funksjonaliteten er aktivert i landet dere befinner dere. Du må være registrert bruker på OneRicoh-portalen for å kunne laste opp en fil med samlede måleravlesninger. Kontroller at du har valgt alternativet for å motta påminnelser om måleravlesning for maskinen. Klikk på lenken for samlede avlesninger i påminnelses-e-posten, eller klikk på valg for samlede avlesninger på OneRicoh-hjemmesiden. Fortsett å følge navigasjonsveiledningen og instruksjonene.

Hvordan leser jeg av måleren?

Du kan lære mer om hvordan du leser av en måler ved å følge trinnene i denne veiledningen, velge en modell og skrive inn «Måleravlesninger» i søkefeltet. Følg deretter lenken for «Slik viser eller skriver du ut telleren». Hvis du fortsatt har problemer med å finne telleren på maskinen din, kan du kontakte lokal kundestøtte for å få mer informasjon. E-postadressen til din lokale kundestøtte finner du under «Kontakt oss». 

Hvordan sender jeg inn en måleravlesning?

Logg inn på OneRicoh-portalen og klikk på valget for måleravlesning. Du kan velge alle produkter ved å krysse av for «Velg» i listetoppteksten. Alternativt kan du velge produkter enkeltvis ved å markere serienummeret og krysse av i «Velg»-boksen. Fortsett å følge navigasjonsveiledningen og instruksjonene.

Min konto

Hvordan endrer jeg kontoopplysningene mine og preferansene for e-postbekreftelse?

For å endre kontoopplysningene dine logger du inn på OneRicoh-portalen og klikker på «Min konto» og deretter «Rediger min konto». Oppdater de redigerbare opplysningene og preferansene etter behov, og klikk deretter på «Oppdater»-knappen.

Kan jeg endre «Navn» og «Tittel» i Min konto?

Ja, det er mulig å endre navn og tittel.

Pålogging

Hvorfor kan jeg ikke logge inn?

Hvis bruker-ID-en eller passordet ditt er skrevet inn feil, vil du ikke kunne logge inn på OneRicoh-portalen. Vær oppmerksom på at du må skille mellom store og små bokstaver når du legger inn passord.

Hvordan endrer jeg passordet mitt?

For å endre passordet ditt logger du inn på OneRicoh-portalen og klikker på «Min konto». Deretter klikker du på «Endre passord». Skriv inn nåværende og nytt passord, og klikk deretter på «Oppdater». Et bekreftelsesskjermbilde dukker opp når passordet er endret. 

Hva gjør jeg hvis jeg har glemt passordet mitt?

Klikk på «Glemt passord» på OneRicohs hjemmeside. Skriv inn bruker-ID-en din og svar på to sikkerhetsspørsmål. Et nytt passord vil bli sendt til den registrerte e-postadressen. Etter at du har logget inn, kan du endre passordet ditt ved å klikke på «Min konto». 

Hva gjør jeg hvis jeg har glemt bruker-ID-en min?

Klikk på «Glemt bruker-ID» på OneRicohs hjemmeside. Du vil bli bedt om å oppgi fornavn, etternavn og e-postadressen du registrerte deg med. Bruker-ID-en din vil bli sendt til den registrerte e-postadressen.

Tjenesteforespørsler

Hvordan kansellerer jeg en tjeneste-/serviceforespørsel?

For å kansellere en serviceforespørsel ringer du den lokale brukerstøttetelefonen på det aktuelle nummeret nedenfor:

Ricoh Østerrike: +43 (0) 5 74 264 6000

Ricoh Belgia: +32 (0)2 5582600

Ricoh Danmark: +45 43666940

Ricoh Finland: 0203 83888

Ricoh Frankrike 0 892 012012 

Ricoh Tyskland: +49 (0) 511 6742 4000 

Ricoh Ungarn: +36 23 806 800

Ricoh Irland: 1890202900

Ricoh Italia: 848000994 - 8

Ricoh Luxembourg: 335887

Ricoh Nederland: +31 (0)73 645 1333

Ricoh Norge: +47 22587800

Ricoh Polen: 801 399 007

Ricoh Portugal: 808203002

Ricoh Sør-Afrika: 27117235444

Ricoh Spania: 902.700.000

Ricoh Sverige: 020-734734

Ricoh Sveits: 0844 802 002

Ricoh Storbritannia: 0330 123 0311

Ricoh Tyrkia: +90 212 370 96 00

Kan jeg endre serviceadressen når jeg oppretter en serviceforespørsel?

Det er mulig å endre serviceadressen når du oppretter en serviceforespørsel. Du kan velge om denne endringen skal være permanent eller midlertidig. Hvis du markerer adresseendringen som permanent, vil adressen bare brukes for denne serviceforespørselen, og Ricoh vil få et varsel om dette. 

Permanente forespørsler om adresseendring må godkjennes av Ricoh. Når det er gjort, blir installasjonsadressen som vises som standard adresse for serviceforespørsler i OneRicoh, oppdatert permanent. Vær oppmerksom på at hvis andre enheter er tilordnet denne kontoen/adressen, vil adressen endres for alle.

Hvordan legger jeg inn en serviceforespørsel?

Klikk på «Serviceforespørsel» på OneRicohs hjemmeside. Der velger du produktet du ønsker å sende inn en serviceforespørsel for fra listen over registrerte produkter, og følger instruksjonene på skjermen. Du kan også løse problemet ved å bruke koblingen «Kunnskapsbase».

Kan jeg oppdatere en serviceforespørsel etter at jeg har sendt den inn?

Ja, det er mulig å oppdatere en åpen serviceforespørsel hvis en tekniker ikke allerede er blitt sendt ut. 

Hvis du prøver å åpne en ny serviceforespørsel når det allerede finnes en annen åpen serviceforespørsel, vises en melding med nummeret på den eksisterende serviceforespørselen som en lenke. Hvis det er mulig å oppdatere den eksisterende serviceforespørselen, vises knappen «Oppdater», slik at du kan legge til mer tekst. Et varsel vil bli sendt til Ricoh med oppdateringen.

Hvordan sporer jeg serviceforespørselen min?

Logg inn på OneRicoh-portalen, og klikk på «Mine produkter». I listen «Velg produkt» velger du produktet som serviceforespørselen gjelder, klikker på serienummeret og navigerer deretter til delen «Serviceforespørsler».

Når du finner den ønskede serviceforespørselen, vil du se eventuelle aktiviteter som er generert samt nåværende status, f.eks. for en feltreparasjon. Du kan blant annet se statuser som

«Skal avtales»: Forespørselen er registrert, og en tekniker vil bli tilordnet. 

«Utsendt»: En tekniker er tilordnet saken. 

«På vei»: En tekniker er på vei.

«På stedet»: En tekniker er på stedet.

Produktregistrering

Hvordan registrerer jeg flere produkter på samme sted?

Du kan registrere flere maskiner på samme sted ved å registrere ett produkt og følge instruksjonene for å registrere andre maskiner på samme sted (som kanskje fortsatt trenger registrering). Som standard vil alle identifiserte serienumre bli valgt, men du kan fjerne merkingen for produkter du ikke vil registrere ennå.

Som standard vil den tildelte e-postadressen for sikkerhetskopiering og innstillingene for påminnelse om måleravlesning være de samme som for den første maskinen du registrerer. Du kan redigere e-postadressen for sikkerhetskopiering, innstillingene for påminnelse om måleravlesning og det brukervennlige navnet for en maskin i denne listen. Alternativt kan du redigere dem senere i «Mine produkter». 

Registreringer for flere produkter på samme sted vil gå gjennom godkjenningsprosessen vår og vanligvis bli registrert på OneRicoh-kontoen din i løpet av to virkedager.

Hva er hensikten med et «brukervennlig navn»?

Når du registrerer et produkt, kan du gi produktet et «brukervennlig navn». Dette kan være et hvilket som helst navn du ønsker, slik at du raskt kan identifisere produktet ditt, for eksempel «Fargeskriver 1. etasje».

Hvordan registrerer jeg flere produkter?

Du trenger serienummeret til produktet og postnummeret til adressen der produktet befinner seg. Serienummeret finner du på et klistremerke på forsiden av maskinen. Klikk på «Registrer en ny maskin» og følg instruksjonene. Hvis enten serienummeret eller postnummeret er oppgitt feil, eller hvis det vises en melding, kan du ikke fortsette, og du vil bli bedt om å kontakte den lokale kundestøtten for å få mer informasjon på den mest hensiktsmessige fremgangsmåten.

Hvordan registrerer jeg flere produkter?

Hvis du har ti eller flere produkter som skal registreres på OneRicoh-nettstedet, kan du sende en e-post til kundestøtten i landet du befinner deg og oppgi bruker-ID-en (påloggingsnavnet) som produktene skal registreres på, og enten kontonummeret eller en liste over serienumre. E-postadressene til kundestøtten er nevnt nedenfor:  

Ricoh Østerrike: kundendienst@ricoh.at

Ricoh Belgia: OneRicohs@ricoh.be

Ricoh Danmark: order@ricoh.dk

Ricoh Finland: service@ricoh.fi

Ricoh Frankrike: demande.internet@ricoh.fr

Ricoh Tyskland: OneRicoh@service.ricoh.de

Ricoh Ungarn: szerviz@ricoh.hu

Ricoh Irland: OneRicoh@ricoh.ie

Ricoh Italia: supporto.OneRicoh@ricoh.it

Ricoh Luxembourg: support@ricoh.lu

Ricoh Nederland: customer.control@ricoh.nl

Ricoh Norge: kundesenter@ricoh.no

Ricoh Polen: service@ricoh.pl

Ricoh Portugal: OneRicoh@ricoh.pt

Ricoh Sør-Afrika: OneRicoh@ricoh.co.za

Ricoh Spania: cac@ricoh.es

Ricoh Sverige: kundservice@ricoh.se

Ricoh Sveits: servicedesk_OneRicoh@ricoh.ch

Ricoh Storbritannia: OneRicoh@ricoh.co.uk

Ricoh Tyrkia: servis@ricoh.com.tr

Hurtigsøk

Hvordan bruker jeg hurtigsøk?

Alternativet «Hurtigsøk» kan bare brukes på startsiden når du er logget inn i programmet. Du kan søke ved hjelp av tre elementer:

Serienummer: Skriv inn et komplett produktserienummer og klikk på «Start». Serienummeret må allerede være registrert på OneRicoh-kontoen din. Du vil deretter bli sendt til siden «Mine produkter» for dette serienummeret. Fra «Mine produkter» kan du se historiske serviceforespørsler, bestillinger av forbruksmateriell og måleravlesninger. Du kan også opprette en ny serviceforespørsel eller bestilling av forbruksmateriell, eller legge inn avlesninger for det valgte serienummeret.

Serviceforespørsel: Velg «Serviceforespørsel» i rullegardinmenyen, skriv inn et fullstendig nummer på serviceforespørselen og klikk på «Start». Du kan bare søke etter serienumre som allerede er registrert på kontoen din i OneRicoh på serviceforespørsler. Detaljer om serviceforespørselen vil da vises, slik at du kan opprette en ny serviceforespørsel.

Bestilling av forbruksmateriell: Velg «Bestilling av forbruksmateriell» i rullegardinmenyen, skriv inn et fullstendig bestillingsnummer for forbruksmateriell, og klikk på «Start». Du kan bare søke etter bestillinger av forbruksmateriell for serienumre som allerede er registrert på kontoen din i OneRicoh. Detaljer om bestillingen av forbruksmateriellet vil da vises, slik at du kan opprette en ny bestilling.

Mine produkter

Hvordan fjerner/sletter jeg en maskin som er registrert på meg?

Du kan avregistrere én eller flere maskiner fra profilen din ved å bruke «Slett produkt(er)» og velge de(t) du ønsker å slette. Maskinen og historikken knyttet til den vil ikke lenger vises i profilen din, og du vil ikke lenger motta påminnelser om måleravlesning for den. Sletting innebærer ikke at maskinen slettes fra noen kontrakt eller fakturering. 

For å avregistrere en maskin klikker du i avmerkingsboksen for maskinen du ønsker å avregistrere. Du kan velge alle maskiner som er synlige på den aktuelle siden, men vær oppmerksom på at hvis du har mer enn ti maskiner registrert på deg og ønsker å avregistrere maskiner på andre sider, må du navigere til de(n) aktuelle siden(e) og velge de ønskede maskinene på disse sidene.

Hvordan kan jeg endre adressen til en maskin?

Det er mulig å be om en endring av adressen der maskinen befinner seg. Du vil bli bedt om å oppgi en grunn for endringen, og når Ricoh mottar denne forespørselen, må Ricoh bekrefte endringen. Først når dette er gjort, vil adressen i OneRicoh oppdateres permanent. Hvis andre enheter er tilordnet denne kontoen/lokasjonen, vil adressen endres for dem alle.

Hjelp og støtte

Trenger du mer hjelp?

Hvis du skal laste ned drivere og programvare fra nedlastingssenteret, finne tips og løsninger i kunnskapsbasen eller registrere produktgarantien for å holde deg beskyttet, kan du besøke vår brukerstøtteside.

Få hjelp