For ikke så lenge siden var hovedprioriteringene for IT-ledere å overvåke installasjonen av maskinvare eller tilrettelegge for systemoppgraderinger. I dag skal de i tillegg til alle andre oppgaver også avgjøre hvilke verktøy og teknologier som vil fremtidssikre vekst og konkurranseevne - noe som kan forstyrre nattesøvnen til selv det mest godt forberedte og ressurssterke IT-teamet.
Sammen med sine kolleger på tvers av personal- og fasilitetsstyring, optimaliserer IT-ledere allerede kontorene i tråd med stadig ny bruk av disse områdene. Men når mange ansatte bare tilbringer deler av arbeidsuken sin på kontoret, og andre jobber helt og holdent eksternt, faller gevinsten av et optimert kontor raskt hvis de ikke knyttes sammen med behovene til en hybrid arbeidsstyrke.
Faktisk tyder våre analyser på at mange organisasjoner ikke oppnår sømløst samarbeid. For eksempel har 44 % av de ansatte ikke kommunikasjonsteknologi som legger til rette for sømløs kommunikasjon med eksterne kollegaer.
I et krevende økonomisk klima med mange utfordringer i horisonten, har ikke bedriftene råd til en slik oppsplitting. Hvis de ansatte ikke får noen god arbeidsplassopplevelse, vil de oppsøke andre muligheter.
Så for å sikre at organisasjonene deres tiltrekker seg og beholder de beste ressursene, må IT-lederne utfordre seg selv når det gjelder innvirkningen av deres digitale transformasjonsstrategier. Det betyr å ta medarbeiderne med på reisen med innovasjon og investeringer, oppmuntre dem til å engasjere seg i nye verktøy og prosesser og, ikke minst, skape måter for tilbakemelding og gi uttrykk for friksjonspunkter som påvirker produktiviteten.
Gartner anbefaler at denne prosessen bør omfatte «opplevelsesnivåavtaler» - som går langt utover standard servicenivåavtaler og til syvende og sist måler ansattes opplevelser av IT-tjenester og -teknologi. For å demonstrere verdien av dette inkluderte Gartner til og med opplevelsesnivåavtaler i sin «innovasjonsutløser»-kurve for å vise at når det gjelder tidlig innføring av og modenhet for teknologi, bidrar dette til å måle den samlede brukeropplevelsen, slik at bedriftene kan optimalisere og forbedre de ansattes opplevelse av teknologi, noe som igjen fører til bedre resultater for virksomheten.